Archív

Den Země

22. 4. se v mnoha státech po celé naší planetě Zemi slavil Den Země.

Naše škola se k tomu svátku připojuje již po několik let projektovým dnem Den Země na ZŠ Řevnice. Jako každý rok by nám tento den měl připomenout nezbytnost udržitelného chování k naší planetě. To je takového chování, kdy i další generace, které budou na Zemi žít,  budou moci využívat jejího bohatství v nejméně takovém množství jako my.

My se v naší škole snažíme žít udržitelným způsobem. Třídíme odpad, šetříme energiemi a vodou, snažíme se udržovat estetické prostředí školy a jejího okolí a získáváme nové informace o fungování světa kolem nás.

Abychom to dělali ještě lépe a naše působení ve škole mělo na naší planetu co nejmenší dopad, chtěli bychom se v blízké době zapojit do mezinárodního programu Ekoškola.

Projektový den Den Země na ZŠ Řevnice byl takový nácvik, jak by se žáci zapojení do programu Ekoškola měli chovat, co by mělo být jejich úkolem. Žáci 1. stupně si vyzkoušeli výrobu školních pomůcek nebo se snažili zlepšit estetické prostředí naší školy pěknou výzdobou. Co všechno žáci vyrobili, bude vystavené v týdnu po Dni Země na fotografiích ve ŠJ.

Starší žáci provedli zjištění, jak dobře hospodaříme s elektřinou, vodou a odpady, a navrhli, jak bychom mohli hospodařit lépe, abychom co nejméně zatěžovali naši planetu. Co tito starší žáci zjistili, se můžete dozvědět z jejich plakátů, které jsou vylepené na skleněných stěnách v šatnách nové přístavby.

Příští školní rok proběhnou z řad zájemců volby do tzv. Ekotýmu, který bude hnacím motorem  udržitelného chování na naší škole. Žáci si tedy už při projektovém dni mohli vyzkoušet některé aktivity, které budou náplní práce členů Ekotýmu. Fotky

 

Více informací o Ekoškole na www.ekoskola.cz

Den Země ve 3.B

V pátek jsme se zapojili do celoškolního projektu věnovanému Dni Země. Celá naše škola se věnovala tématu Ekoškola. Naše třída se zaměřila na jedno z témat Ekoškoly – Estetické prostředí školy. Vyráběli jsme kokedamy, což je starý japonský způsob pěstování pokojových rostlin v balu z mechu, rašeliny a jílové drtě. Práce to byla náročná a vyžadovala hodně trpělivosti, ale díky práci ve dvojici a pomoci paní Lenky Dvořákové z Bezpečného místa jsme nakonec vytvořili deset kokedam a zavěsili je do prostor šaten v nové přístavbě. Kolemjdoucí si ještě mohou přečíst životabásně o kokedamách, jejich historii a postup výroby.

Den Země v 1.B

Naše třída si vybrala k oslavě Dne Země výrobu pomůcky o rorýsech. Právě v těchto dnech se k nám každým rokem vrací, aby vyvedli mladé.

Připravovali jsme se již několik dní předem, kdy si každý z nás měl zjistit zajímavé informace o tomto ptáčkovi. Hledali jsme v naučných knihách i s pomocí rodičů na internetu. Přinesli jsme si krásné barevné obrázky z jejich života. Setkali jsme se s žáky všech tříd u budovy nové školy a na zahájení jsme si poslechli úvodní slova a pozvání do projektu od pana ředitele a paní učitelky Petry. Potom jsme se vydali ke školní jídelně. Měli jsme hádat, proč nás tam paní učitelka vede. Přišel na to Barnabáš, který si všiml, že skoro u střechy jsou tři budky „rorýsovníky“. Dokonce si přinesl i mp3 s hlasy ptáčků a věděl, že právě takto je možné je nalákat k hnízdění. Z budky sice vylétli jen dva vrabci, ale děti budou budky sledovat, kdyby se v nich náhodou objevili ti správní návštěvníci.

Ve škole jsme si pustili prezentaci ze života rorýsů a několika dalších stěhovavých ptáčků. Vyplňovali jsme pracovní listy o tom, jak vypadají jejich hnízda, proč ptáci migrují a kam, jaká je jejich potrava, kdy letí a jakým způsobem. Bylo to velmi napínavé, odkrývat všechny zajímavosti. Všichni jsme rorýsy obdivovali pro jejich neuvěřitelné schopnosti létat a zároveň litovali mláďata, která díky zateplování paneláků mohou přijít o život. Rorýs se živí „vzdušným planktonem“, dokáže létat ve výšce 2 000 m, denně nalétá asi 900 km, ale dokáže létat pro potravu i 2 000 km, mladí ptáci mohou ve vzduchu strávit třeba 2 roky. Ve vzduchu se krmí, pijí, rozmnožují, relaxují, spí vždy jen polovinou mozku. Mají zakrnělé nohy a nedaří se jim vzlétnout ze země. Tělo je dokonale přizpůsobeno letu. Patří mezi svišťouny.

Ve skupinkách jsme malovali rorýsy ve městě a lepili model ptáčků. Děti se zajímaly, co můžeme pro naši Zemi udělat, aby byla zdravá a lidé ji tolik neznečišťovali. Naučili jsme se krásnou indiánskou písničku o vodě, která teče po Matce Zemi. Obrázky si vyzdobíme chodbu a během týdne připravíme plakáty z přinesených fotografií. Ukázky z našich aktivit ještě doplníme. Fotky

1.B a Ludmila Chroustová

Den Země v 5.A

V. A se na Den Země rozhodla recyklovat. Ze starých kalendářů jsme vyráběli pomůcky k  výuce českého jazyka, které se nám náramně hodí. Slouží k určování mluvnických kategorií sloves a podstatných jmen.  Od počátku školního roku jsme si vyrobili už řadu pomůcek k různým předmětům. Baví nás s nimi při vyučovacích hodinách pracovat. Náklady na tyto pomůcky jsou minimální- obvykle právě recyklujeme materiály, které bychom jinak doma vyhodili. Prostě: V. A dává starým věcem nový smysl! Fotky

Začalo to tím, že jsme přišli celí promrzlí do školy, asi čtvrt hodiny jsme si povídali s naší paní učitelkou a potom zase alou ven! Před školou k nám mluvil pan ředitel a paní učitelka Flemrová, která má na starosti výchovu k ochraně životního prostředí. Dozvěděli jsme se, jak chránit naše nejbližší okolí i celou naši modrou planetu.
L. Nováková, V. A
 
My na 1. stupni jsme měli za úkol zvelebit školu- vyráběli jsme výzdobu budovy, učební pomůcku nebo  jsme mohli kreslit plakát. Naši starší spolužáci z 2. stupně se měli zamyslet nad šetřením vodou a elektřinou ve škole a nad využíváním odpadů. 
Po proslovu jsme se vrátili do třídy a vytvářeli jsme si pomůcku k českému jazyku. Většina z nás ji stihla dokončit a příští den jsme ji při češtině hned použili.
V. Haňkovská
 
V naší V. A jsme recyklovali kalendář. Z něho jsme si vyrobili pomůcku. Pomáhá nám určovat rod, číslo, pád a vzor u podstatných jmen a osobu, číslo, čas a způsob u sloves. V pátek jsme měli jen čtyři vyučovací hodiny.  Den Země byl hezký!
M. Vojtíšek
 
Měli jsme si přinést starý kalendář, 17 bílých papírů, černý fix, tužky a pravítko. Nejprve jsme stránky kalendáře polepili bílými (nebo barevnými) papíry. Polepené stránky kalendáře jsme si podle pravítka rozdělili na čtyři díly, dva byly široké 5,5 cm a další dva deset. Pak už jsme jen na papír nadepisovali názvy jednotlivých mluvnických kategorií.
A. Strejčková
 
Lepení mně osobně moc nebavilo, ale pak si s pomůckou hrát- to už bylo lepší! Nejlepší bylo, že jsme měli jen čtyři hodiny, takže jsme si zavzpomínali na první třídu, kdy jsme tak krátké vyučování měli skoro pořád. Také nás hodně zaujal program Ekoškola, do kterého jsme přihlášeni.
V. Šplíchal
 
Pomůcku k češtině jsem dělala čtyři hodiny ” v kuse” a stejně jsem ji musela dodělávat doma (asi jsem pomalá). Dokončovala jsem ji včera večer a doma jsme neměli tuhé lepidlo, jen tekutý Herkules. Ještě teď mi to zasychá v lavici. 
Dobrá rada na závěr: Když si budete chtít vyrobit stejnou pomůcku, vážně ji nelepte tekutým Herkulesem!
B. Martinková Fotky
 

Den Země ve 2.A

Myslíte, že se učební pomůcky, třeba dají sehnat jen ve speciálních prodejnách?  To byste se divili. Naše děti si je v rámci letošního Dne Země tentokrát vyrobily samy. A nutno říci, že se mezi nimi našly i velmi zdařilé exempláře. Celá škola se ráno sešla u nové školní budovy, dozvěděli jsme se o významu tohoto dne a učitelé nám vysvětlili, co můžeme pro zlepšení života na naší modré planetě udělat.

Prvním úkolem pro naši třídu bylo poznávací vyrobit kalendář jednotlivých měsíců. Na začátku jsme se rozdělili do dvojic, jež si měly práci navrhnout a dohodnout se, který z měsíců si vyberou. Každá dvojice namalovala jeden velký obrázek s názvem měsíce. Výjev na obrázku zobrazuje scénu typickou pro daný měsíc a je označen jeho názvem. Druhý, menší obrázek je namalován obdobně, ale není popsán názvem. Naši spolužáci tak budou mít za úkol poznat, jaký měsíc je zde zobrazen, a podle druhého obrázku s popiskou si mohou ověřit, zda je jejich odpověď správná.

Další výukové plakáty se vztahovaly k prvouce – vybarvili jsme obrázky člověka, dalších živočichů a rostlin a popsali jednotlivé části jejich těl. Fotky zde.

Michaela Sklenářová

Den Země ve 4.A

Ve 4.A se žáci v tento den proměnili v malíře, protože se všichni dohodli, že vyzdobí školu svými obrazy. Paní učitelka zakoupila malířská plátna a  skupiny žáků se pustily do díla. Mistrů malířů bylo ve třídě celkem 21. Skupin bylo pět. Každá skupina měla své zadání a zaměření tohoto malého projektu se nazývalo „Od pravěku ke hvězdám“. Společným úkolem pro všechny skupiny byl obrázek zeměkoule. Všichni byli velmi zdatnými malíři, inspirovali se učebnicemi vlastivědy i moderními technickými pomůckami, ale nejvíce zapojili svoji fantazii. Při práci se týmy uměly rozhodnout i domluvit. Jen v jedné skupině se sešlo více vůdčích osobností a nastaly třenice při prosazování názorů. Ale nakonec byl výsledek všech skupin velmi zdařilý. Naše díla pochválily i paní uklízečky. Obrazy s názvy „Pravěk“, „Starověk, „Středověk“, „Novověk“,  „Současnost“ a „Ke hvězdám“ si můžete prohlédnout v naší galerii. Zde.