Naše škola se zapojila do projektu Naučná přírodní stezka Řevnice. Cílem projektu je zpřístupnit přírodní okolí Řevnic prostřednictvím vzdělávání zábavnou a netradiční formou.
Stezku bude realizovat Mladý Hlas Řevnic ve spolupráci (MHŘ, kontaktní osoba Kristýna Hejzlarová) se ZŠ Řevnice (ZŠ, kontaktní osoba Petra Flemrová). MHŘ v roli celkového organizátora projektu, ZŠ poskytne obsahovou část.
Stezka bude vystavěna v podobě informačních tabulí u každého zastavení (viz. Trasa zastavení…). Na obsahu textu budou pracovat žáci ZŠ. Pro každé zastavení bude zajištěna osoba, která problematice zastavení rozumí a bude korigovat správnost informací.
Stezka se zaměří hlavně na rodiny s dětmi. Dětský pohled, který bude v textech zachycen, umožní vnímat okolí možná netradičním způsobem nejen děti, ale i dospělé. Stezka obohatí ale jakéhokoli návštěvníka. Odborník vždy dohlédne na zajímavé a relevantní poznatky v obsahu. Stezka bude prolnuta jednotícím prvkem – postavička, která bude stezkou její návštěvníky provázet. Další fází projektu by mělo být osázení stanovišť interaktivními herními prvky.
Financování se zajistí částečně ze zdrojů města, sponzorských darů a uvažuje se i o veřejné sbírce.
Před budovou 2. stupně, kde bude umístěné i 2. zastavení Brdy, vznikne zmenšený model celé Naučné přírodní stezky Řevnice. Předpokládáme jednoduché umístění zalaminovaných obsahů všech jednotlivých zastavení a umístění na dřevěné seříznuté kůly spolu s plánem stezky.
Stezka bude mít třináct zastavení. Zpracování jejich obsahu je rozděleno mezi jednotlivé třídy školy. Během listopadu až ledna se sejdou žáci na místě budoucího umístění informační tabule s odborníkem na dané téma a stanoví si osnovu textu informační tabule. Ve třídě si pak žáci rozdělí domácí práci, při které budou sbírat informace k tématu zastavení. Sebrané informace budou konzultovat mezi sebou a třídním učitelem na třídnické hodině. Pak sestaví informace do uceleného celku a předají odborníkovi ke kontrole. Toto bude probíhat do dubna. Během projektového dne Den Země vytvoří žáci návrh budoucí podoby informační tabule. Tyto návrhy budou předány MHŘ.
První realizovanou informační tabulí bude nejspíše 1. stanoviště – Náměstí Jiřího z Poděbrad u MÚ. Instalace dalších tabulí se plánuje postupně dle získaných financí.
Pro zájemce o konkrétnější informace je pořádaná 12. prosince vycházka, která povede po trase navrhované Naučné přírodní stezky Řevnice. Společně projdeme trasu a na místech umístění plánovaných informačních tabulí stezky představíme obsah jednotlivých zastavení. Sraz v 9.00 u budovy MÚ Řevnice. Předpokládaná délka vycházky asi 3 hodiny. Na setkání s účastníky se těší Petra Flemrová, koordinátor environmentální výchovy ZŠ Řevnice a paní Veselá (MHŘ).
TRASA JEDNOTLIVÝCH ZASTAVENÍ NAUČNÉ STEZKY ŘEVNICE
1. Náměstí Jiřího z Poděbrad – město a okolí – obecně, historie města (zpracuje…… s žáky 6.A, 6. B a jejich třídními učiteli).
2. ZŠ Řevnice 2. stupeň – Brdy, Hřebeny – geologie, flóra, fauna (zpracuje paní Horká s žáky 8. A, 8. B a jejich třídními učiteli).
+ Příprava stanoviště před budovou 2. stupně: Rostliny – 8. B
Horniny a nerosty – 8. A
3. ZŠ Řevnice 1. stupeň – Původní český les – již realizována. Bude provedena její kontrola, obnova informačních tabulí k rostlinám. Vytvoření obsahu informační tabule.
(zpracuje paní Flemrová s 1. A, 1. B, 1. C, 2. A, 2. B, 2. C a jejich třídními učiteli).
4. Tůně – ornitologie, fauna a flóra společenství vod (zpracuje pan Valeš s žáky 5. A a jejich třídním učitelem).
5. Kejná – říční niva, košíkářství (zpracuje pan Štrunc s žáky 5. B a jejich třídním učitelem)
6. Burešova cesta – fauna a flóra společenství lesa (zpracuje pan Hejlek s žáky 4. A a jejich třídním učitelem).
7. Studánka – vodní režim studánek, řevnické rokle (zpracuje …….. s žáky 3. A, 3. B a jejich třídními učiteli).
8. Lesní divadlo – historie, okrašlovací spolek (zpracuje pan…..s žáky 7. B s jejich třídním učitelem).
9. Nezabudický potok nad hájovnou – ves Nezabudice, pověsti řevnických potoků a studánek (zpracuje pan ……… s žáky 3. C a jejich třídním učitelem).
10. Pišťák – geologie – řevnické křemence, archeologie, mlok skvrnitý (zpracuje paní Horká s žáky 9.A, 9. B a jejich třídními učiteli).
11. Skládka – environmentální téma, rekultivace skládek (zpracuje pan ……s žáky 5. C a jejich třídním učitelem.)
12. Polní cesta od skládky k bývalému objektu kravína – fauna a flóra společenství pole a louka (zpracuje pan… s žáky 4. B, 4. C a jejich třídními učiteli.)
13. Betonová cesta pod hřbitovem – urbanizace města (zpracuje pan… s žáky 7. A a jejich třídním učitelem).
(Možnost navázání na další okruh naučné stezky věnovaný významným řevnickým stavbám.)